روغن سوخته ، خرید روغن سوخته و خریدار روغن سوخته را همیتجا پیدا کنید روغن سوخته ، خرید روغن سوخته و خریدار روغن سوخته را همیتجا پیدا کنید .

روغن سوخته ، خرید روغن سوخته و خریدار روغن سوخته را همیتجا پیدا کنید

رغبت در راهنمایی تحصیلی

یکی از عواملی که در راهنمایی تحصیلی باید مورد توجه قرار گیرد، رغبت است. رغبت معمولاً تا۱۷-۱۸سالگی تثبیت نمی شود و گاه در افراد تا سنین بالاتر نیز در تغییر است. همه ما کسانی را دیده ایم که تحت عنوان بوالهوس هر روز هوای چیزی می کنند وروز دیگر هوس چیزدیگر و یاخانم هایی که درپی خرید لباس رامی خرند، تازه پشیمان می شوند که کاش آن لباس یا این لباس را می خریدند. این افراد کسانی هستند که رغبت های آنان تثبت نشده است. از این خصیصه که تغییررغبت است، در راهنمایی تحصیلی می توان استفاده کرد وآن را با استعداد هماهنگ ساخت.

لازم به تذکر است که عدم تثبیت رغبت،خود یک مشکل تربیتی است. بنابراین باید شرایطی فراهم آید که رغبت نوجوانان و جوانان به طرف تثبیت شدن پیش برود.

رغبت و استعداد

در انتخاب رشته تحصیلی رغبت و استعداد نسبت به یکدیگرسه حالت دارند.

۱-استعداد در سطح پایین و رغبت در سطح بالاست.

۲-استعداد در سطح بالا و رغبت در سطح پایین تر قرار دارد.

۳-رغبت و استعداد هماهنگ هستند.

حالت اول موردی است که ظرفیت هوشی کم است و مراجع هدف های جاه طلبانه دارد.

حالت دوم عکس این حالت است، مراجع ظرفیت هوشی بالایی دارد، ولی به هدف های کوتاه مدت و سطح پایینی بسنده کرده است.

زمانی که بین رغبت و استعداد ناهماهنگی وجود دارد، تعیین کننده، ظرفیت هوشی و استعداد است و کار مشاور تفهیم و شناساندن و پذیرش وضعیت هوشی دانش اموز به خودش و اولیای اوست تا برآن اساس طرح ریزی کنند. تغییر رغبت در جهت استعداد، از اقدامات دیگری است که مشاورباید هنر آن را دارا باشد و در این مورد اقدام کند.

ارزیابی و حوزه رغبت

برای پی بردن به رغبت دانش اموز چهار راه وجود دارد.

۱- رغبت های اظهار شده توسط دانش اموز: در این روش از دانش اموز سوال می شود که چه چیز را دوست دارد و چه چیز را دوست دارد.

۲- رغبت های ابراز شده: مشاهده فعالیت ها و نحوه گذران اوقات فراغت دانش اموز، رغبت های اورا نشان می دهد. بچه هایی هستندکه با پیچ و مهره کار می کنند و بچه های دیگری هستندکه به طرف هنر می روند ویا با حل مسئله و اعداد وارقام وقت خود را می گذارنند. این گونه فعالیت ها نشانگر رغبت های آنهاست.

۳- رغبت های آزمون شده: آزمون رغبت که دارای نُرم است وسیله دیگری برای ارزیابی رغبت به شمارمی رود.

۴- و بالاخره رغبت های فهرست شده: سوالاتی است که در مورد رغبت های مختلف برای پاسخ دادن به دانش آموز داده شده می شود. فرق رغبت های فهرست شده و آزمون رغبت آن است دارای نُرم است، ولی رغبت های فهرست شده نُرم ندارد. 

رغبت ها از نظر میزان گستردگی در امور تحصیلی دو حالت دارند. تعدادی از رشته های تحصیلی که از جهاتی وجوه مشترک دارند، حوزه رغبت نامیده می شوند. علوم انسانی یک حوزه رغبت است و در داخل علوم انسانی مثلاً روانشناسی یک رشته تحصیلی است که به دانستنی هایی در باره رفتار انسان منتهی می شود.

برای شناخت رغبت تحصیلی ابتدا حوزه رغبت و بعد رغبت به رشته تحصیلی زیر پوشش آن حوزه مورد توجه قرارمی گیرد.

گروه ها یا حوزه های تحصیلی در دانشگاه عبارتند از:

پزشکی - علوم انسانی - فنی مهندسی - کشاورزی و هنر که در هر گروه تعدادی رشته های تحصیلی وجود دارد. در ازمون ورودی، دانش اموز ابتدا گروه تحصیلی و سپس در داخل گروه، رشته تحصیلی مورد نظر خود را انتخاب می کند.

برای راهنمایی دانش اموز در انتخاب رشته تحصیلی می توان منحنی رغبت و منحنی استعداد را رسم کرد. نقطه مناسب در هدف تحصیلی محل تلاقی دو منحنی یا محلی است که دو منحنی به یک دیگر نزدیک می شوند. 

منبع: راهنمایی و مشاوره تحصیلی 

دکترسید مهدی حسینی (بیرجندی) 



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۳۱:۱۲ توسط:123 موضوع: نظرات (0)