روغن سوخته ، خرید روغن سوخته و خریدار روغن سوخته را همیتجا پیدا کنید روغن سوخته ، خرید روغن سوخته و خریدار روغن سوخته را همیتجا پیدا کنید .

روغن سوخته ، خرید روغن سوخته و خریدار روغن سوخته را همیتجا پیدا کنید

مهار اشتغالات ذهنی

همه ما در طول روز، با وجود فعالیت های بدنی و کار فکری، مشغولیت های خاص خود را داریم. کار فکری یا فعالیت های ذهنی، فعالیت های هدفمندی هستند که ما آگاهانه به آنها می پردازیم اما اشتغال ذهنی، فعالیت های غیر هدفمندی ست که به آنها عادت کرده ایم و حتی ممکن است نسبت به آن ها آگاهی کامل هم نداشته باشیم.

اشتغال ذهنی معمولا به مسائلی مربوط به گذشته، اتفاقات روزمره، مسائل مرتبط با آینده یا عوامل استرس زا اختصاص می یابد. مشغول شدن مداوم ذهن به این مسائل، از ما انرژی زیادی می گیرد و معمولا بخش بزرگی از انرژی روانی ما به دلیل پرداختن به مسائلی که برای مان اشتغال ذهنی ایجاد می کنند، هدر می رود.

مواردی را به یاد آورید که ذهن تان درگیر مسائل خاصی بوده و شما با وجودی که فعالیت بدنی چندانی انجام نداده بودید، به شدت خسته شدید. در آن شرایط، تنها ذهن شما در فعالیت بوده است، آن هم فعالیت غیرسازنده. اشتغال ذهنی، ما را خسته می کند، شاید بیش از زمانی که فعالیت های جسمانی انجام می دهیم. در این جا روش هایی برای مهار اشتغالات ذهنی ارائه می شود:

پیش از هرچیز،مواردی را به طور معمولی طی روز، ذهن شما رابه خود مشغول می سازد، یادداشت کنید. به این منظور، لازم است چند روز تا حداکثر یک هفته، بر فعالیت های خود نظارت کنید  و متوجه افکاری باشید که در ذهن شما جاری ست. پس از اینکه به اشتغالات ذهنی خود پی بردید و متوجه شدید معمولا چه نوع افکاری، ذهن تان را مشغول می کند، مرحله ی بعدی تفکیک مسائل مهم و غیر مهم است. برای این کار می توانید معیارهای زیر را شاخص قرار دهید:

- اتفاقات گذشته را کنار بگذارید. گذشته، گذشته است. برای تغییر آن نمی توانید کاری انجام دهید، جز آن که از آن درس بگیرید، پس افکاری که درباره ی مسائل گذشته است و ذهن شما را به خود مشغول می سازد، جزو مسائل غیر مهم به شمار می رود.

- مسائل حل ناشدنی زندگی که باید با آن ها کنار بیایید را جزو مسائل غیر مهم یادداشت کنید.

- مسائل مربوط به آینده، نگرانی ها و آرزوها را جزو مسائل غیر مهم یادداشت کنید.

- مسائل پیش پا افتاده ی روزانه که معمولا تکراری ست و فکر شما را مشغول می سازد، اهمیت زیادی ندارد.

- طرح هایی که برای آینده برنامه ریزی کرده اید را جزو مسائل مهم قرار دهید، البته به شرطی که در طول روند، آگاهانه به آن ها فکر کنید و راه بردهایی را برای رسیدن به آن برنامه ها طراحی سازید.

- اهداف زندگی که ممکن است کوتاه مدت، میان مدت یا دراز مدت باشد را می توانید جزو مسائل مهم طبقه بندی کنید چرا که اهداف شما جزو مواردی ست که باید به عنوان دورنمای زندگی، همیشه پیش روی تان باشد.

- عواملی که برای شما استرس ایجاد می کنند را جزو مسائل مهم بگنجانید. اگر نتوانید آنها را حل کنید یا به حال خود رها نمایید، آن مسائل به کرات برای شما استرس ایجاد خواهند کرد.

- مشکلات بین فردی با افرادی مهم زندگی یا افرادی که با آنان سروکار دارید را باید جزو مسائل مهم جای دهید چون حل نشدن مشکلات، می تواند منبع مهمی از استرس بین فردی برای شما باشد.

- در مجموع، ابتکار با شماست که چه مواردی را در چه قسمتی بگنجانید. البته این موارد ثابت نیستند و ممکن است برحسب شرایط تغییر کنند. برای نمونه چیزی که قبلا آن را جزو مسائل مهم جا ی داده اید، ممکن است مدتی بعد، جزو مسائل غیر مهم قرار گیرد یا برعکس، بنابراین می توان به تعدادی از مسائل اشاره کرد که در زمان های مختلف، جای شان تغییر می کند اما آن چه تغییر نمی کند، این است که مسائل خود را باید از نظر میزان اهمیت و تاثیری که بر زندگی شما دارند، به مسائل مهم و غیر مهم تقسیم بندی کنید.

 

 



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۳۱:۱۶ توسط:123 موضوع: نظرات (0)