ارزش خود رابدانيد

درجهان هرگز نشو مديون احساس كسي تا نباشد
رايگان مهرت گروگان كسي گوهر خود را نزن
برسنگ هر نا قابلي صبر كن پيدا شود گوهر شناس قابلي
برچسب: ،
ادامه مطلب
درجهان هرگز نشو مديون احساس كسي تا نباشد
رايگان مهرت گروگان كسي گوهر خود را نزن
برسنگ هر نا قابلي صبر كن پيدا شود گوهر شناس قابلي
هيچ چيز در دنيا بين مردم، بهتر از عقل تقسيم نشده است چون هيچ كس نمي گويد كم دارم.
هنگامي كه مصم به عمل شديد بايد درهاي ترديد را كاملا مسدود سازيد.
هركس مي خواهد ياد بدهد اول ياد بگيرد.
كسي كه روشنفكر است كه تحمل شنيدن نظرات ديگران را داشته باشد.
هميشه از تاريكي انتقاد نكنيد يك شمع روشن كنيد.
بيشترين يادگيري زماني است كه دانش آموزان از يادگيري لذت مي برند.
كشتي باني كه نداند به كجا مي خواهد برود هيچ بادي برايش مساعد نيست.
- براي اين كه دوستي پيدا كني، بايد خود را لايق و آماده ي دوستي باربياوري.
- دوست داشتن بهترين محافظ انسان در مقابله با مشكلات است.
- به دوستان خوبي كن تا محبت شان بيش تر شود و به دشمنان خود خوبي كن تا دوستان تو شوند.
- دوست حقيقي، بهتريت دارايي ست.
- دوستي با نادان، انسان را بي ارزش مي سازد.
- يك دوست قديمي، بهترين آينه است.
- دوست خوب مانند كتاب است؛ هرگاه سراغش بروي، بارويي گشاده از تو استقبال مي كند.
- هرجا كه باشي، اين دوستانت هستند كه اوقات زندگي تو را مي سازند.
- دوستي، حالت روحي ست كه موجب پيوند دو جسم مي گردد.
- دوستي بهترين سياست است، پس احساسات همديگر را به بازي نگيريد
وقتي ازدواج مي كنيم، مي خواهيم تا آخر عمر با هم باشيم و سراسر زندگي مشترك مان، عاشقانه و لذت بخش باشد اما چه تضميني وجود دارد كه پس از يك سال، ۵ سال يا بيش تر، زندگي ما خوشايند باشد؟ زندگي مشترك وقتي ادامه پيدا مي كند و رضايت بخش مي ماند كه زن و شوهر، عاشق هم باشند و از يكديگر حمايت كنند اما چگونه؟
عشق و حمايت، هم چون عضلات، با تمرين، قوي مي شود. مهارت هاي ضروري زندگي زناشويي، آموختني ست. وقتي رفتار خود را عوض مي كنيد يا مهارت هاي جديد را ياد مي گيرند، عشق و دلسوزي از دست رفته، بازمي گردد. در جريان فراز و نشيب هاي رابطه، گاهي اوقات به هم نزديك مي شويم و گاهي ازيكديگر فاصله مي گيريم. معمولا در زندگي زنا شويي با گذشت زمان، احساسات رمانتيك، عشق و صميميت، كم مي شود. وقتي اين احساسات كاهش يابد، بسياري از زن و شوهرها متقاعد مي شوند كه به آخر رابطه رسيده اند، در حالي كه لزوماً اين طور نيست. معناي كم شدن اين احساسات مي تواند اين باشد كه شما و همسرتان تقويت نشده ايد و بايد رابطه ي زناشويي خود را در اولويت قرار دهيد. در چنين مواقعي، بد نيست طوري عمل كنيد كه گويي همه چيز روبه راه است. گاهي اوقات اگر وانمود كنيد كه رابطه شما صميمانه و رضايت بخش است، مي توانيد رفتارها و احساسات جديدي پديد آوريد.
زن و شوهر، هر يك نقش مهمي در حاكم كردن عشق يا كش دادن اختلافات بازي مي كنند. اگر يكي از آنان رفتار اثر بخش تري پيشه كند، پاسخ هاي ديگري را هم تغيير خواهد داد. پس يك نفري هم مي توانيد رابطه را تغييردهيد. تغييرات بزرگ، از تغييرات كوچك شروع مي شود. تغييرات كوچك تدريجي، مي تواند رابطه ي شما را صميمانه و رضايت بخش كند.
اولين مرحله ي ايجاد يك زندگي مشترك موفق، تغييردادن خودتان است كه البته زمان مي برد. ابتدا بايد ديد كه در زندگي مشترك، نقش شما چيست و چه كاري مي توانيد انجام دهيد تا زندگي زناشويي متفاوتي داشته باشد.
وقتي قرار است افراد، عادت هاي بد شان را ترك يا عادت خوبي را شروع كنند، به طور معمول مي گويند: (نمي توانيم) بسياري از ما دوست داريم تغييراتي در زندگي مشترك مان بدهيم ودر توجيه اين كه چرا اين تغييرات را ايجاد نمي كنيم، مي گوييم: (دوست دارم آن را تغيير دهم اما مثل اين كه نمي توانم) وقتي تغييرات مطلوب را ايجاد نمي كنيم، در حال مقاومت هستيم . ما براي شكستن مقاومت خود در برابر تغيير، ابتدا بايد مشخص كنيم كه مي خواهيم چطور واكنش نشان دهيم.
ببينيد چطور مي توانيد عزم خود را جزم كنيد تا تغيير مثبتي در زندگي مشترك تان ايجاد كنيد. بنابراين مساله (آيا مي توانم) نيست، بلكه (آيا مي خواهم) است. اگر انگيزه ي كافي داشته باشيد، مي توانيد اوضاع را تغييردهيد.
با تهذيب نفس مي توانيدمقاومت خود را در برابر تغييربشكنيد. ورزش و آرامش، به شما در تهذيب نفس كمك مي كند. زن و شوهرهايي كه اهل ورزش هستند، غذاي سالم مي خورند و زماني را به مرافبه اختصاص مي دهند، حال خوبي دارند و خوش رو به نظر مي رسند و فشارهاي زندگي را نيز بهتر اداره مي كنند.
هرچه خودتان را بيش تر دوست بداريد و بهتر بشناسيد، محبت همسرتان را بيش تر مي پذيريد وآن را بيش تر جبران خواهيد كرد. مسووليت رفتارتان را بپذيريد و بدانيد كه قدرت انتخاب داريد (خطر ناقص بودن را بپذيريد) اگر چنين كنيد، تغييرات مطلوب و خواستني در زندگي مشترك تان رخ خواهد داد.
منبع: براي شوهرها وقت زندگي بهتررسيده
جان كارلسون - دان دينك ماير
مرد لبخندي زد وگفت : همگي درست گفتيد اما هريك از شما فقط يك فصل از زندگي درخت را ديده ايدإ شما نمي توانيد درباره ي يك درخت يا يك انسان براساس يك فصل قضاوت كنيد؛ همه حاصل آن چه هستند و لذت، شوق و عشقي كه از زندگي شان برمي آيد، فقط در انتها نمايان مي شوند؛ وقتي همه ي فصل ها آمده و رفته باشدإ اگر در زمستان تسليم شويد، اميد شكوفايي بهار زيبايي تابستان و باروري پاييز را از دست داده ايدإ مبادا بگذاريد درد و رنج يك فصل، زيبايي و شادي فصل هاي ديگر را نابود كندإ زندگي را فقط با فصل هاي دشوارش نبينيدإ در راه هاي سخت، پايداري كنيدإ لحظه هاي بهتر، سرانجام از راه مي رسند.
در پايان، فراموش نكنيدهنگامي كه در زندگي با مشكلي مواجه شديد، به خود بگوييد كه هيچ وقت درياي آرام ، ناخداي قهرمان نمي سازد؛ سختي، بزرگ ترين نعمت خداست
اشتغال ذهني معمولا به مسائلي مربوط به گذشته، اتفاقات روزمره، مسائل مرتبط با آينده يا عوامل استرس زا اختصاص مي يابد. مشغول شدن مداوم ذهن به اين مسائل، از ما انرژي زيادي مي گيرد و معمولا بخش بزرگي از انرژي رواني ما به دليل پرداختن به مسائلي كه براي مان اشتغال ذهني ايجاد مي كنند، هدر مي رود.
مواردي را به ياد آوريد كه ذهن تان درگير مسائل خاصي بوده و شما با وجودي كه فعاليت بدني چنداني انجام نداده بوديد، به شدت خسته شديد. در آن شرايط، تنها ذهن شما در فعاليت بوده است، آن هم فعاليت غيرسازنده. اشتغال ذهني، ما را خسته مي كند، شايد بيش از زماني كه فعاليت هاي جسماني انجام مي دهيم. در اين جا روش هايي براي مهار اشتغالات ذهني ارائه مي شود:
پيش از هرچيز،مواردي را به طور معمولي طي روز، ذهن شما رابه خود مشغول مي سازد، يادداشت كنيد. به اين منظور، لازم است چند روز تا حداكثر يك هفته، بر فعاليت هاي خود نظارت كنيد و متوجه افكاري باشيد كه در ذهن شما جاري ست. پس از اينكه به اشتغالات ذهني خود پي برديد و متوجه شديد معمولا چه نوع افكاري، ذهن تان را مشغول مي كند، مرحله ي بعدي تفكيك مسائل مهم و غير مهم است. براي اين كار مي توانيد معيارهاي زير را شاخص قرار دهيد:
- اتفاقات گذشته را كنار بگذاريد. گذشته، گذشته است. براي تغيير آن نمي توانيد كاري انجام دهيد، جز آن كه از آن درس بگيريد، پس افكاري كه درباره ي مسائل گذشته است و ذهن شما را به خود مشغول مي سازد، جزو مسائل غير مهم به شمار مي رود.
- مسائل حل ناشدني زندگي كه بايد با آن ها كنار بياييد را جزو مسائل غير مهم يادداشت كنيد.
- مسائل مربوط به آينده، نگراني ها و آرزوها را جزو مسائل غير مهم يادداشت كنيد.
- مسائل پيش پا افتاده ي روزانه كه معمولا تكراري ست و فكر شما را مشغول مي سازد، اهميت زيادي ندارد.
- طرح هايي كه براي آينده برنامه ريزي كرده ايد را جزو مسائل مهم قرار دهيد، البته به شرطي كه در طول روند، آگاهانه به آن ها فكر كنيد و راه بردهايي را براي رسيدن به آن برنامه ها طراحي سازيد.
- اهداف زندگي كه ممكن است كوتاه مدت، ميان مدت يا دراز مدت باشد را مي توانيد جزو مسائل مهم طبقه بندي كنيد چرا كه اهداف شما جزو مواردي ست كه بايد به عنوان دورنماي زندگي، هميشه پيش روي تان باشد.
- عواملي كه براي شما استرس ايجاد مي كنند را جزو مسائل مهم بگنجانيد. اگر نتوانيد آنها را حل كنيد يا به حال خود رها نماييد، آن مسائل به كرات براي شما استرس ايجاد خواهند كرد.
- مشكلات بين فردي با افرادي مهم زندگي يا افرادي كه با آنان سروكار داريد را بايد جزو مسائل مهم جاي دهيد چون حل نشدن مشكلات، مي تواند منبع مهمي از استرس بين فردي براي شما باشد.
- در مجموع، ابتكار با شماست كه چه مواردي را در چه قسمتي بگنجانيد. البته اين موارد ثابت نيستند و ممكن است برحسب شرايط تغيير كنند. براي نمونه چيزي كه قبلا آن را جزو مسائل مهم جا ي داده ايد، ممكن است مدتي بعد، جزو مسائل غير مهم قرار گيرد يا برعكس، بنابراين مي توان به تعدادي از مسائل اشاره كرد كه در زمان هاي مختلف، جاي شان تغيير مي كند اما آن چه تغيير نمي كند، اين است كه مسائل خود را بايد از نظر ميزان اهميت و تاثيري كه بر زندگي شما دارند، به مسائل مهم و غير مهم تقسيم بندي كنيد.
پيش از آنكه سقراط را محاكمه كنند،از او پرسيدند. (بزرگترين آرزويي كه در دل داري چيست؟) پاسخ داد:
بزرگ ترين آرزوي من اين است كه به بالاترين مكان در آتن صعود كنم وبا صداي بلند به مردم بگويم كه اي
رفقا؛ چرا با اين حرص و ولع، بهترين و عزيزترين سال هاي عمر خود را با جمع آوري ثروت و عبادت طلا
مي گذارانيد، درحالي كه آن گونه كه بايد و شايد، در تعليم فرزندان تان كه مجبور هستيد روزي ثروت خود را براي آنان باقي گذاريد، همت نمي گماريد.
- ورشكستگي، موقتي اما فقر، دائمي ست.
- زندگي بهترين آموزگار است و همه ي ما را به اجبار، جلو مي برداما فقط برخي موفق مي شوند.
- راحت تر است كه خودت را تغيير دهي تا ديگران را.
- پول بيش تر، مشكلي را حل نخواهد كرد.
- علت اصلي فقر نابساماني هاي مالي، ترس و جهل است.
- نگذاريد پول، زندگي تان را هدايت كند.
- هوش، حلال مشكلات است.
- نخست روي آموزش، سرمايه گذاري كنيد و به سخنان مردم ترسو گوش ندهيد.
- به محض اين كه متوجه شديد داريد پيش پاي خود گودالي را حفرمي كنيد، حفاري را متوقف كنيد.
- عرضه و تقاضا را بايد برسي كنيد زيرا بازار، حركت آشفته است.
- شركتي كه حسابداري قوي دارد، سريع رشد مي كند.
- نبوغ مالي از ۴ تكنيكي تشكيل شده است: سواد مالي، استراتژي هاي
سرمايه گذاري، بازار علم عرضه و تقاضا و حسابداري.
- وقتي موقعيت هاي بيش تري فراهم شود، هرجه دانش مالي تو بيش تر باشد، سود بيش تري مي برد.
- من هنوز زخم هايي كه در كودكي هنگام دوچرخه سواري بر زانوانم افتاده را با خود دارم اما از بركت آن هاست كه امروز مي توانم چشم بسته هم دوچرخه سواري كنم؛ اين امر در مورد ثروتمند شدن نيز صدق مي كند.
- خطر هميشه وجود دارد، پس ياد بگيريد كه خطرات را اداره كنيد نه اين كه از آن ها بگريزيد.
- موانع پيروزي: ترس، بدبيني، تنبلي، عادت غلط وتكبر
رابرت كيوساكي ترجمه : مامك بهادر زاده
- دست كم سالي يك بار، طلوع آفتاب را تماشا كن.
- سال روز تولد ديگران را به خاطر بسپار.
- با صميميت دست بده.
- در چشم ديگران نگاه كن.
- از عبارت هايي مانند (متشكرم) و (خواهش مي كنم) زياد استفاده كن.
- نواختن يك ساز را ياد بگير.
- در حمام آواز بخوان.
- در هر بهار، گلي بكار.
- كمتر از درآمدت خرج كن.
- اتومبيل ارزان قيمت سوار شو، اما بهترين خانه اي كه در توان داري بخر.
- كتاب هاي خوب را بخر، حتي اگر نخواني.
- خود و ديگران را ببخش.
- از نخ دندان استفاده كن.
- به هيچ علت خاصي، بگذار بهت خوش بگذرد.
- هروقت احساس كردي استحقاق اش را داري، درخواست ارتقا كن
- بعضي اوقات به ديگران ياد بده و بعضي اوقات از آنان ياد بگير.
- با ديگران همان گونه رفتار كن كه دوستداري با تو رفتار كنند.
- در روز تولدت درختي بكار.
- سالي يكي، دو بار خون اهدا كن.
- دوستان تازه پيدا كن، اما دوستان قديمي را عزيز بدار.
- راز نگه دار باش.
- زياد عكس بگير.
- هرگزتسليم نشو؛ هر روز معجزه ي تازه اي اتفاق مي افتد.
- بي درنگ براي ديگران يادداشت تشكر بفرست.
- شادي را به فردا نينداز.
- وقت ات را براي ياد گرفتن (حقه هاي تجارت) تلف نكن، در عوض، خود تجارت را ياد بگير.
- نگذار بد خلق شوي.
- پس از از مصرف، در خميردندان را ببند.
عزيزان خود را با يك هديه ي كوچك غير مترقبه، شاد كن.
- ديگران را ملامت نكن، مسوليت هاي زندگي ات را خود بپذيرد
۱- خواندن با صداي بلند: بعضي از دانش اموزان براي يادگيري، با صداي بلند مي خوانند و اظهار مي دارند كه تا مطلب را با گوش خود استماع نكنند، ياد نمي گيرند، اين گروه ضمن بلند خواندن مي نشينند ويا راه مي روند. اغلب، دانش اموزاني را كه در پارك ها ويا اماكن خلوت راه مي روند ويا در صندلي پارك مي نشينند و يا روي چمن دراز مي كشند و با صداي بلند درس مي خوانند،ديده ايم.
۲- يادگيري از طريق گوش دادن: دانش اموزاني وجود دارند كه يكي از همكلاسان يا دوستان خود را براي درس خواندن كمك مي گيرند. او مي خواند يا خود مي خوانند وبعد ضبط مي كنند وسپس گوش مي دهند تا مطلب را ياد بگيرند. اينان خود را عادت داده اند كه از طريق گوش ياد بگيرند.
۳- خواندن با صداي آهسته: بعضي از دانش اموزان به اصطلاح بدون صدا مي خوانند. اين گروه براي خواندن بي صدا تمرين ندارند، با اين كه مي خواهند بي صدا بخوانند، ولي لب ها يا گلوي آنها حركت مي كند و كلمات را با زبان با صداي آهسته ادا مي كنند.
۴- خواندن با چشم: دراين روش خواندن فقط با چشم و درك مفاهيم با ذهن انجام مي گيرد. در اين روش به هيچ وجه زبان يا گلو و يا لب حركت نمي كند. فقط چشم روي خطوط حركت مي كند و مفاهيم از ذهن مي گذرد و غالبا اين روش با تمركز و دقت توام است. تمرين سرعت در خواندن با چشم كه كه با تمركز همراه است ميزان ياد گيري را بالا برده از اين لحاظ بهترين نوع خواندن مي باشد.
محل مطالعه
عده اي از دانش آموزان پارك وفضاهاي باز خارج يا داخل خانه را براي مطالعه انتخاب مي كنند. مناسب ترين محل براي مطالعه اتاقي است كه نه بسيار بزرگ بلكه با فضايي كه يك ميز كار و يك يا چند قفسه كتاب داشته باشد ،فاقد تلفن وساير وسايل سمعي و بصري،نه گرم باشد ونه سرد با روشنايي مناسب. لم دادن و محل نرم نيز به خواب منجر مي شود.چنين فضايي براي درس خواندن يك يا دو نفر مناسب است ضرورت دارد كه خانواده ها در بخشي از خانه كه دور از سر صدا باشد، براي فرزندان خود چنين مكاني را تدارك ببينند. بديهي است اگر اختصاص چنين محلي ميسر نباشد. با توجه به امكانات ، فضايي كه فاقد عوامل حواسپرتي و از شرايط نسبي برخوردار باشد، براي مطالعه انتخاب خواهد شد.
زمان مطالعه
مطالعه، زمان خاص ندارد. از هر فرصتي براي يادگيري بايد استفاده كرد. عاشقان مطالعه مي نشينند، راه مي روند، دراز مي كشند، قبل خواب، بعد خواب، حتي زمان خواب درباره مطالب مورد علاقه خود بررسي و تفكر مي كنند.بسياري از اختراعات زماني به فكر مخترعان خطور كرده است كه رسمامشغول مطالعه نبوده اند، كاوش ذهني داشته اند و جرقه اي در ذهن منتهي به اختراعي شده است. با اين همه براي دانش اموز تذكر موارد زير در مورد زمان مطالعه ضروري است.
۱- اوقات صبح و قبل از شروع كلاس ها به علتاستراحت شبانه براي مطالعه و فراگيري دروس مناسب تر است.
۲- بعد از ظهر ، پس از تعطيلي مدارس و مراجعه به خانه، بلافاصله شروع به درس خواندن به علت خستگي كار روزانه مناسب نيست. پس از استراحت و صرف شام به نسبت حجم درس وسن و طول مدت شب تا حدود ۲ ساعت مطالعه مفيد است. در صرف شام نبايد زياده روي شود. شكم آكنده از غذا به خواب منتهي مي شود.
۳- برنامه مطالعه در طول سال تحصيلي بايد منظم باشد. اوايل سال كتاب و درس را كنار گذاشتن و موقع امتحان شب و روز را بيدار ماندن،بدترين روش درس خواندن است. چنين روشي فرد را خسته مي كند و سلامت او را در معرض خطر قرار مي دهد وبعلاوه مطالب فرا گرفته شده سطحي خواهد بود م به سرعت از حافظه محو خواهد شد.
راهنمايي تحصيلي در روش هاي مطالعه
- چون دانش اموز بايد مطالب را به نحوي فرا گيرد كه بتواند در امتحان توفيق يابد، بنابراين دقيق خواندن از اهميت خاصي بر خوردار است.
- براي انجام تكاليف و مراجعه به كتاب هاي منبع، وقوف بر مطالب كتاب و پيدا كردن مبحث مورد نياز ضروري است. در اين مورد خواندن اجمالي و سريع كار ساز است.
- براي آنكه مطالب فرا گرفته شده كه به دقت خوانده شده است. عمق پيدا كند، طرح سوالات و پاسخگويي به آنها يعني خواندن تجسسي مفيد است.
- براي خواندن و مطالعه دقيق، سازمان دادن و مرتب كردن، تشخيص مهم از غير مهم، علامت گذاري و حاشيه نويسي و خلاصه كردن از ضروريات است. اين فنون فهم مطالب و يادآوري سريع تر آنها را افزايش مي دهد و تسلط برمطلب را محقق مي سازد.
- بهترين روش خواندن بي صدا توام با دقت و استفاده از نوار نيز در مواردي مفيد است.خواندن باصداي بلند، به ويژه در فضاي باز و يا بلند خواندن در فضاي بسته به علت ايجاد مزاحمت براي ديگران و وجود عوامل حواسپرتي از زمزه بدترين روش مطالعه است. اين روش ها بازده يادگيري را به حداقل كاهش مي دهد.
- بهترين محل مطالعه اتاقي دور از سر وصدا و بدون وسايل سرگرمي و عوامل حواسپرتي نظير تلفن و تلويزيون و مشابه آن است. در مورد زمان نيز آنچه از اهميت برخوردار است. مطالعه منظم در طول سال است. نه انباشته كردن دروس براي شب امتحان و فشار شبانه روزي براي يادگيري در زمان امتحان. اين روش علاوه بر آنكه سطح يادگيري را كاهش مي دهد، سلامتي دانش اموز رات نيز به خطر مي اندازد.