روغن سوخته ، خرید روغن سوخته و خریدار روغن سوخته را همیتجا پیدا کنید روغن سوخته ، خرید روغن سوخته و خریدار روغن سوخته را همیتجا پیدا کنید .

روغن سوخته ، خرید روغن سوخته و خریدار روغن سوخته را همیتجا پیدا کنید

مهار اشتغالات ذهنی

همه ما در طول روز، با وجود فعالیت های بدنی و کار فکری، مشغولیت های خاص خود را داریم. کار فکری یا فعالیت های ذهنی، فعالیت های هدفمندی هستند که ما آگاهانه به آنها می پردازیم اما اشتغال ذهنی، فعالیت های غیر هدفمندی ست که به آنها عادت کرده ایم و حتی ممکن است نسبت به آن ها آگاهی کامل هم نداشته باشیم.

اشتغال ذهنی معمولا به مسائلی مربوط به گذشته، اتفاقات روزمره، مسائل مرتبط با آینده یا عوامل استرس زا اختصاص می یابد. مشغول شدن مداوم ذهن به این مسائل، از ما انرژی زیادی می گیرد و معمولا بخش بزرگی از انرژی روانی ما به دلیل پرداختن به مسائلی که برای مان اشتغال ذهنی ایجاد می کنند، هدر می رود.

مواردی را به یاد آورید که ذهن تان درگیر مسائل خاصی بوده و شما با وجودی که فعالیت بدنی چندانی انجام نداده بودید، به شدت خسته شدید. در آن شرایط، تنها ذهن شما در فعالیت بوده است، آن هم فعالیت غیرسازنده. اشتغال ذهنی، ما را خسته می کند، شاید بیش از زمانی که فعالیت های جسمانی انجام می دهیم. در این جا روش هایی برای مهار اشتغالات ذهنی ارائه می شود:

پیش از هرچیز،مواردی را به طور معمولی طی روز، ذهن شما رابه خود مشغول می سازد، یادداشت کنید. به این منظور، لازم است چند روز تا حداکثر یک هفته، بر فعالیت های خود نظارت کنید  و متوجه افکاری باشید که در ذهن شما جاری ست. پس از اینکه به اشتغالات ذهنی خود پی بردید و متوجه شدید معمولا چه نوع افکاری، ذهن تان را مشغول می کند، مرحله ی بعدی تفکیک مسائل مهم و غیر مهم است. برای این کار می توانید معیارهای زیر را شاخص قرار دهید:

- اتفاقات گذشته را کنار بگذارید. گذشته، گذشته است. برای تغییر آن نمی توانید کاری انجام دهید، جز آن که از آن درس بگیرید، پس افکاری که درباره ی مسائل گذشته است و ذهن شما را به خود مشغول می سازد، جزو مسائل غیر مهم به شمار می رود.

- مسائل حل ناشدنی زندگی که باید با آن ها کنار بیایید را جزو مسائل غیر مهم یادداشت کنید.

- مسائل مربوط به آینده، نگرانی ها و آرزوها را جزو مسائل غیر مهم یادداشت کنید.

- مسائل پیش پا افتاده ی روزانه که معمولا تکراری ست و فکر شما را مشغول می سازد، اهمیت زیادی ندارد.

- طرح هایی که برای آینده برنامه ریزی کرده اید را جزو مسائل مهم قرار دهید، البته به شرطی که در طول روند، آگاهانه به آن ها فکر کنید و راه بردهایی را برای رسیدن به آن برنامه ها طراحی سازید.

- اهداف زندگی که ممکن است کوتاه مدت، میان مدت یا دراز مدت باشد را می توانید جزو مسائل مهم طبقه بندی کنید چرا که اهداف شما جزو مواردی ست که باید به عنوان دورنمای زندگی، همیشه پیش روی تان باشد.

- عواملی که برای شما استرس ایجاد می کنند را جزو مسائل مهم بگنجانید. اگر نتوانید آنها را حل کنید یا به حال خود رها نمایید، آن مسائل به کرات برای شما استرس ایجاد خواهند کرد.

- مشکلات بین فردی با افرادی مهم زندگی یا افرادی که با آنان سروکار دارید را باید جزو مسائل مهم جای دهید چون حل نشدن مشکلات، می تواند منبع مهمی از استرس بین فردی برای شما باشد.

- در مجموع، ابتکار با شماست که چه مواردی را در چه قسمتی بگنجانید. البته این موارد ثابت نیستند و ممکن است برحسب شرایط تغییر کنند. برای نمونه چیزی که قبلا آن را جزو مسائل مهم جا ی داده اید، ممکن است مدتی بعد، جزو مسائل غیر مهم قرار گیرد یا برعکس، بنابراین می توان به تعدادی از مسائل اشاره کرد که در زمان های مختلف، جای شان تغییر می کند اما آن چه تغییر نمی کند، این است که مسائل خود را باید از نظر میزان اهمیت و تاثیری که بر زندگی شما دارند، به مسائل مهم و غیر مهم تقسیم بندی کنید.

 

 



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۳۱:۱۶ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

بزرگ ترین آرزو

 

پیش از آنکه سقراط را محاکمه کنند،از او پرسیدند. (بزرگترین آرزویی که در دل داری چیست؟) پاسخ داد:

بزرگ ترین آرزوی من این است که به بالاترین مکان در آتن صعود کنم وبا صدای بلند به مردم بگویم که ای

رفقا؛ چرا با این حرص و ولع، بهترین و عزیزترین سال های عمر خود را با جمع آوری ثروت و عبادت طلا

می گذارانید، درحالی که آن گونه که باید و شاید، در تعلیم فرزندان تان که مجبور هستید روزی ثروت خود را برای آنان باقی گذارید، همت نمی گمارید.



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۳۱:۱۵ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

پدر پولدار، پدر بی پول

- پول بدون سواد، مالی ناپایدار است.

- ورشکستگی، موقتی اما فقر، دائمی ست.

- زندگی بهترین آموزگار است و همه ی ما را به اجبار، جلو می برداما فقط برخی موفق می شوند.

- راحت تر است که خودت را تغییر دهی تا دیگران را.

- پول بیش تر، مشکلی را حل نخواهد کرد.

- علت اصلی فقر نابسامانی های مالی، ترس و جهل است.

- نگذارید پول، زندگی تان را هدایت کند.

- هوش، حلال مشکلات است.

- نخست روی آموزش، سرمایه گذاری کنید و به سخنان مردم ترسو گوش ندهید.

- به محض این که متوجه شدید دارید پیش پای خود گودالی را حفرمی کنید، حفاری را متوقف کنید.

- عرضه و تقاضا را باید برسی کنید زیرا بازار، حرکت آشفته است.

- شرکتی که حسابداری قوی دارد، سریع رشد می کند.

- نبوغ مالی از ۴ تکنیکی تشکیل شده است: سواد مالی، استراتژی های

سرمایه گذاری، بازار علم عرضه و تقاضا و حسابداری.

- وقتی موقعیت های بیش تری فراهم شود، هرجه دانش مالی تو بیش تر باشد، سود بیش تری می برد.

- من هنوز زخم هایی که در کودکی هنگام دوچرخه سواری بر زانوانم افتاده را با خود دارم اما از برکت آن هاست که امروز می توانم چشم بسته هم دوچرخه سواری کنم؛ این امر در مورد ثروتمند شدن نیز صدق می کند.

- خطر همیشه وجود دارد، پس یاد بگیرید که خطرات را اداره کنید نه این که از آن ها بگریزید.

- موانع پیروزی: ترس، بدبینی، تنبلی، عادت غلط وتکبر

رابرت کیوساکی   ترجمه : مامک بهادر زاده



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۳۱:۱۵ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

نکته های کوچک زندگی

- هر روز به ۳ نفر اظهار ادب کن.

- دست کم سالی یک بار، طلوع آفتاب را تماشا کن.

- سال روز تولد دیگران را به خاطر بسپار.

- با صمیمیت دست بده.

- در چشم دیگران نگاه کن.

- از عبارت هایی مانند (متشکرم) و (خواهش می کنم) زیاد استفاده کن.

- نواختن یک ساز را یاد بگیر.

- در حمام آواز بخوان.

- در هر بهار، گلی بکار.

- کمتر از درآمدت خرج کن.

- اتومبیل ارزان قیمت سوار شو، اما بهترین خانه ای که در توان داری بخر.

- کتاب های خوب را بخر، حتی اگر نخوانی.

- خود و دیگران را ببخش.

- از نخ دندان استفاده کن.

- به هیچ علت خاصی، بگذار بهت خوش بگذرد.

- هروقت احساس کردی استحقاق اش را داری، درخواست ارتقا کن

- بعضی اوقات به دیگران یاد بده و بعضی اوقات از آنان یاد بگیر.

- با دیگران همان گونه رفتار کن که دوستداری با تو رفتار کنند.

- در روز تولدت درختی بکار.

- سالی یکی، دو بار خون اهدا کن.

- دوستان تازه پیدا کن، اما دوستان قدیمی را عزیز بدار.

- راز نگه دار باش.

- زیاد عکس بگیر.

- هرگزتسلیم نشو؛ هر روز معجزه ی تازه ای اتفاق می افتد.

- بی درنگ برای دیگران یادداشت تشکر بفرست.

- شادی را به فردا نینداز.

- وقت ات را برای یاد گرفتن (حقه های تجارت) تلف نکن، در عوض، خود تجارت را یاد بگیر.

- نگذار بد خلق شوی.

- پس از از مصرف، در خمیردندان را ببند.

عزیزان خود را با یک هدیه ی کوچک غیر مترقبه، شاد کن.

- دیگران را ملامت نکن، مسولیت های زندگی ات را خود بپذیرد



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۳۱:۱۴ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

روش های مطالعه از نظر چگونگی اجرا

روش های مطالعه از لحاظ سرعت، میزان یادگیری و دقت بیان شد. اینک انواع روش ها از لحاظ چگونگی اجرا بیان می شود. اهم این روش ها به شرح زیر است:

۱- خواندن با صدای بلند: بعضی از دانش اموزان برای یادگیری، با صدای بلند می خوانند و اظهار می دارند که تا مطلب را با گوش خود استماع نکنند، یاد نمی گیرند، این گروه ضمن بلند خواندن می نشینند ویا راه می روند. اغلب، دانش اموزانی را که در پارک ها  ویا اماکن خلوت راه می روند ویا در صندلی پارک می نشینند و یا روی چمن دراز می کشند و با صدای بلند درس می خوانند،دیده ایم.

۲- یادگیری از طریق گوش دادن: دانش اموزانی وجود دارند که یکی از همکلاسان یا دوستان خود را برای درس خواندن کمک می گیرند. او می خواند یا خود می خوانند وبعد ضبط می کنند وسپس گوش می دهند تا مطلب را یاد بگیرند. اینان خود را عادت داده اند که از طریق گوش یاد بگیرند.

۳- خواندن با صدای آهسته: بعضی از دانش اموزان به اصطلاح بدون صدا می خوانند. این گروه برای خواندن بی صدا تمرین ندارند، با این که می خواهند بی صدا بخوانند، ولی لب ها یا گلوی آنها حرکت می کند و کلمات را با زبان با صدای آهسته ادا می کنند.

۴- خواندن با چشم: دراین روش خواندن فقط با چشم و درک مفاهیم با ذهن انجام می گیرد. در این روش به هیچ وجه زبان یا گلو و یا لب حرکت نمی کند. فقط چشم روی خطوط حرکت می کند و مفاهیم از ذهن می گذرد و غالبا این روش با تمرکز و دقت توام است. تمرین سرعت در خواندن با چشم که که با تمرکز همراه است میزان یاد گیری را بالا برده از این لحاظ بهترین نوع خواندن می باشد.

محل مطالعه

عده ای از دانش آموزان پارک وفضاهای باز خارج یا داخل خانه را برای مطالعه  انتخاب می کنند. مناسب ترین  محل برای مطالعه اتاقی است که نه بسیار بزرگ بلکه با فضایی که یک میز کار و یک یا چند قفسه کتاب داشته باشد ،فاقد تلفن وسایر وسایل سمعی و بصری،نه گرم باشد  ونه سرد با روشنایی مناسب. لم دادن و محل نرم نیز به خواب منجر می شود.چنین فضایی برای درس خواندن یک یا دو نفر مناسب است ضرورت دارد که خانواده ها در بخشی از خانه که دور از سر صدا باشد، برای فرزندان خود چنین مکانی را تدارک ببینند. بدیهی است اگر اختصاص چنین محلی میسر نباشد. با توجه به امکانات ، فضایی که فاقد عوامل حواسپرتی و از شرایط نسبی برخوردار باشد، برای مطالعه انتخاب خواهد شد.

زمان مطالعه

مطالعه، زمان خاص ندارد. از هر فرصتی برای یادگیری باید استفاده کرد. عاشقان مطالعه می نشینند، راه می روند، دراز می کشند، قبل خواب، بعد خواب، حتی زمان خواب درباره مطالب مورد علاقه خود بررسی و تفکر می کنند.بسیاری از اختراعات زمانی به فکر مخترعان خطور کرده است که رسمامشغول مطالعه نبوده اند، کاوش ذهنی داشته اند و جرقه ای در ذهن منتهی به اختراعی شده است. با این همه برای دانش اموز تذکر موارد زیر در مورد زمان مطالعه ضروری است.

۱- اوقات صبح و قبل از شروع کلاس ها به علتاستراحت شبانه برای مطالعه و فراگیری دروس مناسب تر است.

۲- بعد از ظهر ، پس از تعطیلی مدارس و مراجعه به خانه، بلافاصله شروع به درس خواندن به علت خستگی کار روزانه مناسب نیست. پس از استراحت و صرف شام به نسبت حجم درس وسن و طول مدت شب تا حدود ۲ ساعت مطالعه مفید است. در صرف شام نباید زیاده روی شود. شکم آکنده از غذا به خواب منتهی می شود.

۳- برنامه مطالعه در طول سال تحصیلی باید منظم باشد. اوایل سال کتاب و درس را کنار گذاشتن و موقع امتحان شب و روز را بیدار ماندن،بدترین روش درس خواندن است. چنین روشی فرد را خسته می کند و سلامت او را در معرض خطر قرار می دهد وبعلاوه مطالب فرا گرفته شده سطحی خواهد بود م به سرعت از حافظه محو خواهد شد.

راهنمایی تحصیلی در روش های مطالعه

- چون دانش اموز باید مطالب را به نحوی فرا گیرد که بتواند در امتحان توفیق یابد، بنابراین دقیق خواندن از اهمیت خاصی بر خوردار است.

- برای انجام تکالیف و مراجعه به کتاب های منبع، وقوف بر مطالب کتاب و پیدا کردن مبحث مورد نیاز ضروری است. در این مورد خواندن اجمالی و سریع کار ساز است.

- برای آنکه مطالب فرا گرفته شده که به دقت خوانده شده است. عمق پیدا کند، طرح سوالات و پاسخگویی به آنها یعنی خواندن تجسسی مفید است.

- برای خواندن و مطالعه دقیق، سازمان دادن و مرتب کردن، تشخیص مهم از غیر مهم، علامت گذاری و حاشیه  نویسی و خلاصه کردن از ضروریات است. این فنون فهم مطالب و یادآوری سریع تر آنها را افزایش می دهد و تسلط برمطلب را محقق می سازد.

- بهترین روش خواندن بی صدا توام با دقت و استفاده از نوار نیز در مواردی مفید است.خواندن باصدای بلند، به ویژه در فضای باز و یا بلند خواندن در فضای بسته به علت ایجاد مزاحمت برای دیگران و وجود عوامل حواسپرتی از زمزه بدترین روش مطالعه است. این روش ها بازده یادگیری را به حداقل کاهش می دهد.

- بهترین محل مطالعه اتاقی دور از سر وصدا و بدون وسایل سرگرمی و عوامل حواسپرتی نظیر تلفن و تلویزیون و مشابه آن است. در مورد زمان نیز آنچه از اهمیت برخوردار است. مطالعه منظم در طول سال است. نه انباشته کردن دروس برای شب امتحان و فشار شبانه روزی برای یادگیری در زمان امتحان. این روش علاوه بر آنکه سطح یادگیری را کاهش می دهد، سلامتی دانش اموز رات نیز به خطر می اندازد.

    



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۳۱:۱۳ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

روش های مطالعه

روش مطالعه چنانچه مناسب انتخاب شود،در میزان یادگیری و پیشرفت تحصیلی موثر است. بنابراین آشنایی با روش های مطالعه و انتخاب روش بهتربرای دانش آموز ضروری است. در این بحث ابتدا انواع روش های مطالعه ودر پایان، روش های مناسب برای اهداف متفاوت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

انواع روش های مطالعه

خواندن انواع مختلف داردو هریک از این انواع مستلزم حصول هدف خاصی است. خواندن اجمالی، که عناوین فصول و قسمت هایی از کتاب را می خوانند وکل کتاب را به طور سطحی بررسی می کنند. سریع خواندن، مرورکتاب است با سرعت به منظور آشنایی کلی، سریع خواندن، خواندن اجمالی کامل تر است.سریع خواندن روشی است که در مدت کم مطالب زیادتری فراگرفته می شود. تمرین برای سریع و دقیق خواندن میزان یادگیری را افزایش می دهد.

دقیق خواندن، روشی است که مطلب را کامل یاد می گیرند و یادآوری آن برای استفاده های بعدی میسر است.

خواندن تجسسی، روشی است که قبل، بعد و پس از مطالعه مطلب به طرح سوال مبادرت می شود و برای پاسخ سوالات، تحلیل و بررسی انجام می گیرد. این روش عمق یادگیری را افزایش می دهد.

خواندن انتقادی، بررسی و تجزیه و تحلیل معانی است به منظور یادگیری عمیق مطالب و قضاوت درباره صحت یا سقم و نقاط ضعف یا مثبت مطلب.

 



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۳۱:۱۳ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

رغبت در راهنمایی تحصیلی

یکی از عواملی که در راهنمایی تحصیلی باید مورد توجه قرار گیرد، رغبت است. رغبت معمولاً تا۱۷-۱۸سالگی تثبیت نمی شود و گاه در افراد تا سنین بالاتر نیز در تغییر است. همه ما کسانی را دیده ایم که تحت عنوان بوالهوس هر روز هوای چیزی می کنند وروز دیگر هوس چیزدیگر و یاخانم هایی که درپی خرید لباس رامی خرند، تازه پشیمان می شوند که کاش آن لباس یا این لباس را می خریدند. این افراد کسانی هستند که رغبت های آنان تثبت نشده است. از این خصیصه که تغییررغبت است، در راهنمایی تحصیلی می توان استفاده کرد وآن را با استعداد هماهنگ ساخت.

لازم به تذکر است که عدم تثبیت رغبت،خود یک مشکل تربیتی است. بنابراین باید شرایطی فراهم آید که رغبت نوجوانان و جوانان به طرف تثبیت شدن پیش برود.

رغبت و استعداد

در انتخاب رشته تحصیلی رغبت و استعداد نسبت به یکدیگرسه حالت دارند.

۱-استعداد در سطح پایین و رغبت در سطح بالاست.

۲-استعداد در سطح بالا و رغبت در سطح پایین تر قرار دارد.

۳-رغبت و استعداد هماهنگ هستند.

حالت اول موردی است که ظرفیت هوشی کم است و مراجع هدف های جاه طلبانه دارد.

حالت دوم عکس این حالت است، مراجع ظرفیت هوشی بالایی دارد، ولی به هدف های کوتاه مدت و سطح پایینی بسنده کرده است.

زمانی که بین رغبت و استعداد ناهماهنگی وجود دارد، تعیین کننده، ظرفیت هوشی و استعداد است و کار مشاور تفهیم و شناساندن و پذیرش وضعیت هوشی دانش اموز به خودش و اولیای اوست تا برآن اساس طرح ریزی کنند. تغییر رغبت در جهت استعداد، از اقدامات دیگری است که مشاورباید هنر آن را دارا باشد و در این مورد اقدام کند.

ارزیابی و حوزه رغبت

برای پی بردن به رغبت دانش اموز چهار راه وجود دارد.

۱- رغبت های اظهار شده توسط دانش اموز: در این روش از دانش اموز سوال می شود که چه چیز را دوست دارد و چه چیز را دوست دارد.

۲- رغبت های ابراز شده: مشاهده فعالیت ها و نحوه گذران اوقات فراغت دانش اموز، رغبت های اورا نشان می دهد. بچه هایی هستندکه با پیچ و مهره کار می کنند و بچه های دیگری هستندکه به طرف هنر می روند ویا با حل مسئله و اعداد وارقام وقت خود را می گذارنند. این گونه فعالیت ها نشانگر رغبت های آنهاست.

۳- رغبت های آزمون شده: آزمون رغبت که دارای نُرم است وسیله دیگری برای ارزیابی رغبت به شمارمی رود.

۴- و بالاخره رغبت های فهرست شده: سوالاتی است که در مورد رغبت های مختلف برای پاسخ دادن به دانش آموز داده شده می شود. فرق رغبت های فهرست شده و آزمون رغبت آن است دارای نُرم است، ولی رغبت های فهرست شده نُرم ندارد. 

رغبت ها از نظر میزان گستردگی در امور تحصیلی دو حالت دارند. تعدادی از رشته های تحصیلی که از جهاتی وجوه مشترک دارند، حوزه رغبت نامیده می شوند. علوم انسانی یک حوزه رغبت است و در داخل علوم انسانی مثلاً روانشناسی یک رشته تحصیلی است که به دانستنی هایی در باره رفتار انسان منتهی می شود.

برای شناخت رغبت تحصیلی ابتدا حوزه رغبت و بعد رغبت به رشته تحصیلی زیر پوشش آن حوزه مورد توجه قرارمی گیرد.

گروه ها یا حوزه های تحصیلی در دانشگاه عبارتند از:

پزشکی - علوم انسانی - فنی مهندسی - کشاورزی و هنر که در هر گروه تعدادی رشته های تحصیلی وجود دارد. در ازمون ورودی، دانش اموز ابتدا گروه تحصیلی و سپس در داخل گروه، رشته تحصیلی مورد نظر خود را انتخاب می کند.

برای راهنمایی دانش اموز در انتخاب رشته تحصیلی می توان منحنی رغبت و منحنی استعداد را رسم کرد. نقطه مناسب در هدف تحصیلی محل تلاقی دو منحنی یا محلی است که دو منحنی به یک دیگر نزدیک می شوند. 

منبع: راهنمایی و مشاوره تحصیلی 

دکترسید مهدی حسینی (بیرجندی) 



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۳۱:۱۲ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

هوش واستعداددر راهنمایی تحصیلی

هوش و استعداد در راهنمایی تحصیلی

یکی ازعواملی که نقش اصلی را در راهنمایی تحصیلی بر عهده دارد. هوش و استعداد دانش آموزاست بنابراین ازجمله خدماتی که دراین مورد باید مورد توجه قرار گیرد،تعیین میزان هوش کلی و هوش اختصاصی یا استعداد دانش آموزان است. برای این منظور می توان از هر دو روش عینی و ذهنی استفاده کرد. روش های عینی استفاده از آزمون های مختلف هوش و استعداد است وروشهای ذهنی تظاهرات هوشی است که از طریق مشاهده وروش های مشابه آن انجام می گیرد.نمرات درسی می تواند به منزله یکی از ملاکهای میزان هوش دانش آموزمورد توجه واقع شود. دراین جا وارد این موضوع که هوش و استعداد ارثی یا اکتسابی است. نمی شویم،آنچه در این مقوله از اهمیت بر خوردار می باشد  آن است که ظرفیت هوشی دانش آموز رابسنجیم و شرایطی را فراهم کنیم که در حداکثرظرفیت ذهنی خود رشد کند.

پیشرفت تحصیلی و هوش

- دانش آموزان از نظر پیشرفت تحصیلی و ارتباط آن با هوش به چهار گروه تقسیم می شوند:

۱-دانش آموزانی که کمتر از استعداد خود کار می کنند.

۲-دانش آموزان پرتوقع که هدف هایی بالاتر از قدرت ذهنی خود انتخاب می کنند.

۳-دانش آموزان با ظرفیت ذهنی بالا که هدف های پایین بر می گزینند.

۴-دانش آموزانی که در حد ظرفیت ذهنی خود تلاش می کنند.

در مورد گروه چهار مشکلی  وجود ندارد و هدف اصلی در مشاوره آن است که سه گروه اول را به این گروه نزدیک سازد. بدین منظوروضعیت هریک از گروه ها ی فوق و خدماتی را که مشاور باید به آنان ارائه کند،مورد بحث قرار می دهیم. 

منبع:راهنمایی و مشاوره تحصیلی

دکترسید مهدی حسینی بیرجندی



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۳۱:۱۱ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

تکبر

تکبر:جهلی ست که به دانایی خود می بالد.

تکبر:به جای بزرگ بودن.خود را بزرگ دیدن است.

تکبر:فخر و مباهات است به هیچ.

تکبر:یعنی انکار(دست بالای دست بسیار است)

تکبر:دوست ویار دیرینه ی تمسخر است.

تکبر:نیش زبان را بهترین تفریح خود می داند.

تکبر:یعنی همیشه حق با من است.

تکبر:حیات خود را از اعتراض و انتقاد می گیرد.

تکبر:ندیدن مغز حقایق و داشتن بینشی سطحی ست.

تکبر:شدیدترین نوع ناسپاسی از خالق است.

خاستگاه تکبر،ترس و وحشت است.

تکبر:پادشاه کاخ خیالی خود است و به خاطر نگهبانی مداوم ازاین کاخ، همیشه احساس خستگی می کند.

 

بهترین نشانه ی متکبر، خشم زود هنگام اوست.

متکبر: بیشتر(باید) به کار می برد تا (شاید) و در سخنانش، بیشتراست تا

متکبر: همیشه چیزی برای مخالفت دارد؛ همان طور که چبزی برای موافقت  ندارد.

متکبر:تحمل شنیدن سخنان و عقاید خود را از زبان دیگران ندارد.

بزرگ ترین ایراد متکبر، بی ایراد دانستن خود است.

متکبر:هیچ گاه شاد نیست، آخر شادی نیز از او پایین تر است.

متکبر:همیشه فخر می فروشد چون چیزی دیگری برای فروش ندارد.

متکبر:برای بیان مقاصد خود، از زبان خاصی با ساختار تحقیر، سود می جوید.

متکبر:همیشه بر کرسی سوء ظن می نشیند.

متکبر:همه ی کارهای خود را از روی لطف و کارهای دیگران را از روی وظیفه می بیند.

یکی از اشتغالات دائمی متکبر، عیب جویی ست چرا که او تنها می تواند خود را در دیگران ببیند.

از آن جا که متکبر، درآسمان ها زندگی می کند، هرگز زمینیان را نمی بیند.

همان تکبری که مانع سجده ی شیطان بر آدم شد، توانسته مانع مهر و شفقت   متکبران  بر هم نوعان خود شود.

 منبع:کتاب کوچک اخلاق- دکتر شاهرخ شاه پرویزی



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۳۱:۱۱ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

روانشناسی دروغ

روانشناسی دروغ

 دروغ ، منفوری جهانی:

به این جمله توجه کنید:(دریک رابطه ی تعریف شده، دروغ ازشما پیروز ظاهری می سازد)شاید در سایه ی دروغ که بی رحمانه به آن لباس زرنگی می پوشانیم،به موفقیت هایی هم دست یابیم اما هرگز احساس آرامش و رضایت نخواهیم کرد.دراین جمله ی کوتاه، چند نکته نهفته است رابطه، دروغ،پیروزی ظاهری، بازنده ی واقعی، زرنگی،آرامش و در نهایت، احساس رضایت.دروغ ، دروغ پدیده ای اجتماعی ست نه فردی وشخصی و یک دادوستد انسانی ست که صرف نظر از سود وزیان طرفین، باید به ظرافت های نهفته در جزءجزء آن بیز توجه نمود،این دو مقوله یعنی پدیده های اجتماعی  وروابطی مبتنی بر درونیات انسانی، مارا در برابر مهم ترین و اثرگذارترین اتفاق اجتماعی قرار می دهد که باید فارغ از تمامی عقاید و باورها،تنها از نقطه نظر اجتماعی و انسانی ، آن را مورد مطالعه و کنکاش قرار دهیم.

دروغ بد است. این یک باور خدشه ناپذیر است، هیچ کس از دروغ گفتن و دروغ شنیدن، راضی و خوشحال نیست اما هم دروغ موجود است و هم دروغگو: البته دروغ شنیدن، حاصل طبیعی دروغ گفتن است. برخی از روان شناسان و محققان علوم اجتماعی، بر این باورند که دروغ، رابطه مستقیم با ضعف دارد و این ضعف، از چند جهت قابل بررسی ست، ضعف شخصیتی، ضعف بدنی، ضعف عقیدتی، ضعف خودباوری، ضعف علمی و...

البته پدیده ی مذموم دروغ، ابعاد زیادی برای بررسی دارد اما این جنبه از جنبه های مختلف دروغ گویی،یعنی وجود ضعف که زیر ساخت اصلی ترس است، بسیار حائز اهمیت می باشد. به همین سادگی که ضعف داریم به همین سادگی که می ترسیم، به همان اندازه هم ساده و راحت دروغ می گوییم یا به عبارتی ساده تر، چون می ترسیم که ضعف های درونی ما آشکار شود، پناه  به دیوار ترک خورده و ویران شونده ی دروغ می بریم و به ناچار، متحمل دو تنبیه آشکار و نهان می شویم.

ترس، پدیده ای کنترل شونده است ودریک زمان بندی مدیریت شده قابل درمان قطعی ست. البته ترس های درون شخصیتی، ممکن است آن قدر نهادینه شده باشد که انسان دیگر به آن ، عنوان ترس و ترسیدن ندهد و با عبارتی حتی غیر مرتبط، آن را نام گذاری و توجیه نماید. می خواهیم با ترس مبارزه کنیم، پس باید آن را بشناسیم، آن را بپذیریم به یک هم زیست مسالمت آمیز بیندیشیم و آن گاه با ایجاد تغییراتی اساسی، آن رابه خصیصه ای مثبت بدل سازیم، آری: ترس می تواند در یک زمان مناسب، به صفتی مثبت هم چون دوراندیشی و حساسیت تبدیل شود. دروغ می گوییم به همان اندازه  که احساس ضعف می کنیم و دروغ می گوییم به همان سادگی که می ترسیم. راه پرهیز از دروغ گویی، غلبه بر ترس هلی گاه بی پایه و اساس است و صد البته باید اذعان نمود که یکی از راه های پرهیز از دروغ گویی، همین شناخت و غلبه بر ضعف های درونی ست؛ ضعف هایی که گاهی وجود خارجی نیز نداشته و نوعی احساس و تضاد درونی ست که با غلبه بر واقعیت، ما را مجاب می کند که فاقد یک ارزش قدرت بخش هستیم و همین مساله، آن  قدر که ساده و راحت ما را درگیر خود می نماید، قابل حل نیز می باشد.

زیباترین و کارآمدترین روش مقابله با این دو مقوله، شناخت همرا با خواستن است؛ خواستنی مبتنی بر میل و اراده ی درونی، خواستنی نفوذ ناپذیر و محکم و استوار، کوتاه سخن این که شناخت خود، قدرتی ناتمام و خدشه ناپذیر است.     

 



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۳۱:۱۰ توسط:123 موضوع: نظرات (0)